ПРИЛАГАНЕ НА ЧЛ.5К ОТ РЕГЛАМЕНТ (EС) № 2022/576 НА СЪВЕТА ОТ 8 АПРИЛ 2022 Г. ЗА ИЗМЕНЕНИЕ НА РЕГЛАМЕНТ (ЕС) № 833/2014 Г. ОТНОСНО ОГРАНИЧИТЕЛНИТЕ МЕРКИ С ОГЛЕД НА ДЕЙСТВИЯТА НА РУСИЯ, ДЕСТАБИЛИЗИРАЩИ ПОЛОЖЕНИЕТО В УКРАЙНА
1. Във връзка с член 5 к от Регламент на Съвета (ЕС) № 833/2014 г., изменен с Регламент (EС) № 2022/576 на Съвета относно ограничителните мерки с оглед на действията на Русия, дестабилизиращи положението в Украйна, от Управляващия орган на Програма за храни и основно материално подпомагане 2021 – 2027 г., съфинансирана от Европейски социален фонд плюс предоставяме следните указанияПрепоръчва се на всички бенефициенти/възложители при подготовка на документации за провеждане на процедури за обществени поръчки на стойност над европейските прагове, които предстои да стартират или са стартирали след 08.04.2022 г., но все още не е сключен договор с изпълнител да изискват от участниците да попълват декларация по образец относно обстоятелствата по чл.5к, пар.1 от Регламент (ЕС) № 833/2014 г., изменен с Регламент (EС) № 2022/576 на Съвета. За нуждите на осъществяване на последващ контрол за законосъобразност на провеждането на обществени поръчки от страна на УО на ПХОМП, попълненият документ следва да бъде представян заедно с всички относими документи от досието на съответната обществена поръчка, което се публикува в системата ИСУН или да бъде представен допълнително с отделна Кореспонденция в ИСУН, в случай на вече предоставено досие на обществена поръчка подлежащо на последващ контрол. В случай на установено наличие на някое от изчерпателно изброените обстоятелства в чл.5к от Регламента по отношение на участник възложителят следва да предприеме съответните действия в стартиралата процедура съгласно действащата нормативна уредба, като за настъпилата промяна в обстоятелствата своевременно да уведоми УО.
2. Препоръчва се на всички бенефициенти/възложители, които имат действащи договор/и с избран изпълнител/и по реда на ЗОП, които са сключени преди 09.04.2022 г. да изискват от изпълнителите да попълнят декларация по образец относно обстоятелствата по чл.5к, пар.1 от Регламент (ЕС) № 833/2014 г., изменен с Регламент (EС) № 2022/576 на Съвета. При установяване на обстоятелства по чл.5к от Регламента, следва да бъдат предприети действия от страна на бенефициента за прекратяване на сключения договор с избрания изпълнител при спазване на действащото национално законодателство. Тези забрани по отношение на вече сключени договори с избрани изпълнители влизат в сила от 10.10.2022 г. За всяко предприето действие по прекратяване на сключен договор с изпълнител или друго действие от възложител – възниква задължение за бенефициента да уведоми своевременно УО за настъпилата промяна в обстоятелствата.
Информираме ви, че на официалната страница на Агенцията за обществени поръчки в рубриката „Ограничителни мерки на Европейския съюз“, са публикувани указания на АОП, с които може да се запознаете подробно, както и да използвате приложения примерен образец на Декларация за обстоятелствата по чл.5к, пар.1 от Регламент (ЕС) № 833/2014 г., изменен с Регламент (EС) № 2022/576 на Съвета.
Уважаеми партньори, представяме на вниманието Ви, разработена от Управляващия орган по Оперативната програма за храни брошура „ХРАНАТА – знаеш ли как да помогнеш за спасяването на природата?“. Целта на тази брошура е да се повиши част от осведомеността на хората, че с действията си могат да променят хода на събитията и да ограничат изменението на климата чрез по - ефективно използване на ресурсите и опазване на природата, в аспекта на безпрецедентните изменения в световния климат и пагубното им влияние върху природата и качеството на живот на хората.
Резюме на доклада от проведено Структурирано проучване на крайни получатели на помощта по оперативна програма за храни и/или основно материално подпомагане по фонд за европейско подпомагане на най-нуждаещите се лица.
След проведена процедура по реда на Закона за обществени поръчки бе сключен договор с външен изпълнител за извършване на оценка на качеството на оперативната програма.
Отчитайки необходимостта от качествен анализ, Управляващия орган включи в оценката и специфични въпроси, които да осигурят достатъчно данни за резултатите от реализираните съпътстващи мерки и да оценят въздействието от тяхното предоставяне върху крайните потребители на помощта.
Фокусът на оценката е поставен върху изследване на степента, в която са постигнати критериите за качество при изпълнение на Оперативна програма за храни и/или основно материално подпомагане по Фонда за европейско подпомагане на най-нуждаещите се лица – ефективност, ефикасност, съответствие, съгласуваност и Европейска добавена стойност
Уважаеми партньори, представяме на вниманието Ви, разработен от Управляващия орган по Оперативната програма за храни информативен документ „Предоставяне на съпътстващи мерки – принципи, видове, отчитане, добри практики“, в който се съдържат основни насоки и примери за добри практики от други държави-членки
В рубриката „Добри практики и споделяне на опит“ Управляващият орган по Оперативната програма за храни /УО по ОПХ/ публикува анализ на най-често срещаните грешки при провеждане на обществени поръчки по Закона за обществени поръчки.
В анализа, с цел предоставяне на информация на заинтересованите страни относно грешки в тази област и установени пропуски при извършени одити на системите и на операциите на УО по ОПХ от Изпълнителна агенция „Одит на средствата от Европейски съюз“, се представят примери за финансовите последици, до които водят, както и за избягването им в бъдеще. Също така са включени най-често срещаните грешки в резултат от осъществения от УО по ОПХ последващ мониторинг на законосъобразността на проведените обществени поръчки при съблюдаване реда и условията на Закона за обществени поръчки. Следва да се подчертае, че изготвеното обобщение няма изчерпателен характер и не съдържа всички възможни отклонения, представляващи необосновани ограничения на участието на икономически оператори в обществени поръчки, предвид обширността и големия обем на материята. Също така, анализът касае практически въпроси свързани с Оперативната програма до влизане в сила на редакцията на Закона за обществени поръчки в сила от 15.04.2016г. / Обн. ДВ. бр.13 от 16 Февруари 2016г., доп. ДВ. бр.34 от 3 Май 2016г./
Уважаеми партньори, представяме на вниманието Ви, разработена от Управляващия орган по Оперативната програма за храни и съгласувана от Българска агенция по безопасност на храните обща информация за съхранение и консумиране на приготвена храна, какъвто е и предоставяния по Оперативната програма „топъл обяд“, както и онагледена кратка инструкция за правилно миене на ръцете, като част от профилактиката на хранителните заболявания
В рубриката „Добри практики и споделяне на опит“ Управляващият орган по Оперативната програма за храни /УО по ОПХ/ публикува информация във връзка с процеса на опростяване на правилата при изпълнение и отчитане на договорите за безвъзмездна финансова помощ /БФП/ по Операция тип 3 „Осигуряване на топъл обяд 2016г. – 2019 г.“ и анексиране на изпълняваните договори за БФП към 31.05.2017 г.
УО на ОПХ ФЕПНЛ очаква от всички общини/райони на общини на територията на Република България, където все още не се изпълняват проекти по операция тип 3 „Осигуряване на топъл обяд 2016 г. – 2019 г.“, да се включат в изпълнението на операцията, като подадат заявления за финансиране, и целия екип е на разположение за съдействие и предоставяне на допълнителна информация и разяснения в случай на необходимост.
На вниманието на бенефициентите и потребителите на социалната услуга по предоставяне на „топъл обяд“ по Оперативната програма за храни!