
Агенцията за социално подпомагане чрез компетентната дирекция „Социално подпомагане“ е оказала подкрепа съобразно законовите си правомощия на семействата, засегнати от премахването на незаконни постройки в кв. „Захарна фабрика“.
След предприети незабавни действия и извършени консултации от страна на социалните работници от Дирекция „Социално подпомагане“ (ДСП) – Възраждане, осем семейства с деца и три лица са заявили желание, в следствие на което са им изготвени предварителни оценки на потребностите за ползване на социална услуга в Център за временно настаняване (ЦВН) „Св. София“. По последни данни същите са пренесли личните си вещи в предоставените им за пребиваване стаи в центъра, но не са пожелали да се настанят, за да използват правото си на подслон. Отделно от това, семейство с дете на 4 години е насочено с направление за ползване на социална услуга – кризисно настаняване в Център за обществена подкрепа (ЦОП) „Слънчева пътека“.
В хода на системна социална работа с живеещите на адреса семейства, от ДСП – Възраждане са информирали за установени неприемливи условия за живот и най-вече за отглеждане на деца - липса на течаща вода, на санитарни възли, на постоянен източник на отопление, като последното се е осъществявало предимно на твърдо гориво, с повишен риск от неконтролируемо запалване. В изградените временни жилища няколко домакинства с неизяснена роднинска връзка са съжителствали в една постройка при крайно ограничена жилищна площ. В следствие на така констатираните обстоятелства, от началото на 2024 г. до момента на събарянето 27 нуждаещи се от социална услуга деца и семейства са насочени за предоставяне на такава от Център за социална рехабилитация и интеграция към Фондация „Конкордия – България“. При извършените проверки на място от страна на ДСП – Възраждане към настоящия момент не са установени деца без родителски контрол и/или подадени заявки за изоставяне на деца.
По отношение на ангажиментите на териториалните поделения на АСП, свързани с насочване за ползване на социални услуги, мястото и ролята е преди всичко заемане на активна позиция в процеса на определяне на потребностите и реализирането правата на лицата, които се нуждаят от подкрепа, като на желаещите да ползват социални услуги се изготвя предварителна оценка на потребностите.
Обръщаме внимание, че социалните услуги са децентрализирани като тяхното управление е възложено на кметовете на съответните общини. Кметовете управляват предоставянето на всички социални услуги на територията на общината, които се финансират със средства от държавния и общинския бюджет. Именно като основен доставчик на социалните услуги в тяхната компетентност е организацията, управлението и предоставянето им при спазване на нормативно установените изисквания. По данни на район Илинден, на чиято територия се намират премахнатите постройки, на всички лица, които са ги обитавали, е предложена алтернативна възможност за настаняване, която те или са отказали, или са приели формално, но в действителност не са се възползвали от осигурения им подслон.
Необходимо е да се подчертае, че АСП не разполага със собствен жилищен фонд, който да може да бъде разпределян сред пострадали от жилищен проблем лица/семейства. Разпределянето на държавни и общински жилища от съществуващ сграден фонд е приоритет на областните и съответно общинските управи.
АСП остава в готовност за предприемане на действия по предоставяне на социална подкрепа както за семействата с деца, така и за всички нуждаещи се лица, а при установяване на деца без родителска грижа ще бъдат предприемат своевременни действия по Закона за закрила на детето и подходящи мерки на закрила.